Pomimo trwających wakacji, dla wielu żołnierzy i pracowników wojska nie jest to czas wolny od pracy. W tygodniu prowadzone są na bieżąco loty szkoleniowe, których celem jest nauka i doskonalenie umiejętności pilotażowych.
Loty poprzedzone są briefingiem w którym uczestniczą wszystkie załogi. W czasie odprawy przedlotowej zapoznają się oni z aktualnymi warunkami atmosferycznymi oraz z sytuacją nawigacyjną i ograniczeniami w rejonie lotów. Po zakończeniu briefingu dokonywane są przez załogę ostateczne obliczenia inżynieryjno - nawigacyjne.
Loty odbywają się zgodnie z zaplanowaną i wcześniej zatwierdzoną przez organizatora lotów planową tabelą lotów, która powstaje na podstawie indywidualnych planów szkolenia i trening w powietrzu na dany rok danego pilota.
Loty rozpoczynają się od wykonania przeglądów przedstartowych oraz prób śmigłowców. Po wykonaniu wszystkich niezbędnych czynności załogi przystępują do realizacji postawionych zadań lotniczych. W zależności od umiejętności i doświadczenia pilota mogą to być loty po kręgu, loty w strefie, loty po trasie, loty w szykach, podejścia nieprecyzyjne z wykorzystaniem radiolatarni NDB.
Każdy z pilotów w roku musi wylatać określoną liczbę godzin na symulatorze śmigłowca W-3 Sokół KLAUDIA. Na symulatorze personel latający doskonali swoje umiejętności głownie w zakresie sytuacji awaryjnych czy też lotów według przyrządów, IFR oraz w wykonywaniu zadań ogniowych.
Sprawne śmigłowce wymagają ciągłego nadzoru oraz obsług, które na bieżąco są zapewniane przez personel służby inżynieryjno – lotniczej, która dba o to, aby statki powietrzne były zdatne do lotu.
W czasie lotów nad kierowaniem ruchem powietrznym czuwa służba kontroli ruchu lotniczego, która jest zapewniana przez całą dobę. Kontroler na bieżąco prowadzi korespondencje radiową ze znajdującymi się w jego MATZ (Military Air Traffic Zone) statkami powietrznymi wydając im stosowne do sytuacji polecenia utrzymania separacji aby nie doszło do zbliżeń statków powietrznych.
Niemniej ważne są również inne służby takie jak straż pożarna, która jest w ciągłej gotowości na wezwanie w przypadku zaistnienia jakiegokolwiek niebezpieczeństwa w czasie lotów. Trzeba również podkreślić pracę jaką wykonują żołnierze odpowiedzialni za tankowanie czy też rozruch statków powietrznych.
Po zakończeniu lotów każda załoga indywidualnie obywa oprawę polotową, której celem jest podsumowanie wykonywanych zadań.
Tekst: kpt. Tomasz Pierzak
Zdjęcia: kpt. Tomasz Pierzak