308. Krakowski Dywizjon Myśliwski (1940 - 1947)
 
                Początek 308. Dywizjonu Myśliwskiego rozpoczyna się 9 września 1940 roku w Blackpool w Anglii, większość pilotów i personelu technicznego tego dywizjonu wywodziło się z 2. Pułku Lotniczego w Krakowie. Samoloty dywizjonu były oznakowane literami ZF malowanymi na burtach samolotu. Do lotniczego munduru piloci dywizjonu nosili jedwabne szaliki koloru białego. Na pierwszego dowódcę dywizjonu został wyznaczony squadron leader John Davis, jego polskim odpowiednikiem był kpt. pil. Stefan Łaszkiewicz. 12 września 1940 na lotnisku Speke koło Liverpoolu rozpoczęło się szkolenie, 25 września dywizjon przeniesiono na lotnisko Baginton koło Coventry. Oficjalnie dywizjon osiągnął gotowość bojową 1 grudnia 1940 roku i tego dnia została włączona do 9. Grupy Myśliwskiej. Zanim się to stało 24 listopada podczas lotu treningowego plut. pil. Mieczysław Parafiński zestrzelił bombowiec Ju-88. 30 marca 1941 dywizjon uzbrojono w samoloty Supermarine „Spitfire” Mk I, dwa miesiące później samoloty Supermarine „Spitfire” Mk II. W tym czasie do zadań dywizjonu należała ochrona portów Southampton i Portsmouth oraz konwojów na kanale La Manche. 24 czerwca dywizjon wszedł w skład 1. Polskiego Skrzydła Myśliwskiego wspólnie z dywizjonami nr 303. i 306. i operował z bazy Northolt. Na pamiątkę pierwszego wylotu pilotów 308. dywizjonu nad Francję jako osłona wyprawy bombowej dzień 24 czerwca stał się świętem dywizjonu. We wrześniu 1941 dywizjon otrzymał nowe samoloty „Spitfire” Mk VA, nowe samoloty przyniosły duże sukcesy, w 1941 dywizjon zaliczył 52 pewne zestrzelenia, 10 prawdopodobnych i 13 uszkodzonych. Do lipca 1942 dywizjon był na odpoczynku , następnie powrócił w skład 1. Polskiego Skrzydła Myśliwskiego. 19 sierpnia 1942 dywizjon osłaniał operację desantową pod Dieppe. W październiku 1943 krakowska formacja weszła w skład 131. Polskiego Skrzydła Myśliwskiego, w którym również były dywizjony 302. i 317. W listopadzie 1943 w bazie Northolt dywizjon otrzymał nowe myśliwce „Spitfire” Mk IX. 1 kwietnia 1944 całe 131. Skrzydło przegrupowano na lotnisko Deanland w hrabstwie Sussex, z którego dywizjon 308 brał udział w inwazji na Francję. 3 sierpnia 1944 dywizjon przeniósł się na lotnisko Plumetot na terytorium Francji skąd walczył w rejonie Falaise wspomagając 1. Dywizję Pancerną generała Stanisława Maczka, podczas tych działań piloci dywizjonu zniszczyli ponad 150 samochodów i 12 dział pancernych. Październik 1944 to czas gdy dywizjon przesunięto do Belgii na lotnisko St. Denijs koło Gandawy, w tym czasie dywizjon odniósł kilka spektakularnych zestrzeleń. Od lutego 1945 dywizjon stacjonował w Holandii, następnie od 13 kwietnia na lotnisku Nordhorn na terenie Niemiec, ostatnim podczas wojny lotniskiem dywizjonu było lotnisko Varrelbush koło Bremy. A na stanie dywizjonu od marca 1945 były samoloty „Spitfire” Mk XVIE. Po zakończeniu działań wojennych wszedł w skład sił brytyjskich okupujących Niemcy, oficjalne rozwiązanie dywizjonu nastąpiło 3 stycznia 1947 na lotnisku Porteath w Kornwalii. Podsumowując działania dywizjonu między 9 września 1940 a 8 maja 1945 roku, dywizjon wykonał 8812 lotów bojowych w czasie 13200 godzin, zgłoszono zestrzelenie 69,5 samolotu wroga, 13 prawdopodobnie zestrzelonych oraz uszkodzenie 22 samolotów wroga. Zrzucono ponad 500 ton bomb, na ziemi zniszczono 496 pojazdów mechanicznych 8 konnych, 17 lokomotyw, 31 czołgów i dział pancernych, 45 barek rzecznych i holowników, 109 wagonów i 28 budynków wojskowych.  Straty dywizjonu to 22 poległych, 24 zaginionych i 13 w niewoli. Stracono 78 samolotów i 24 uszkodzone podczas ognia artylerii przeciwlotniczej.
 
Samolot Supermarine "Spitfire" w barwach 308. dywizjonu 
 
Poczet dowódców 308 dywizjonu :
 
 - squad. leader John Davis  - 09.IX.1940 – 16.X.1940
 - squad. leader Brenus Morris – 17.X.1940 – 07.II.1941
 - kpt. pil. Stefan Łaszkiewicz – 09.IX.1940 – 09.XI.1940
 - kpt. pil. Walerian Jasionowski – 10.XI.1940 – 07.XII.1940
 - kpt. pil. Jerzy Orzechowski – 08.XII.1940 – 22.VI.1941
 - kpt. pil. Marian Pisarek – 23.VI.1941 – 10.XII.1941
 - kpt. pil. Marian Wesołowski – 11.XII.1941 – 09.I.1942
 - kpt. pil. Tadeusz Nowierski – 10.I.1942 – 05.IV.1942
 - kpt. pil. Feliks Szyszka – 06.V.1942 – 17.V.1942
 - kpt. pil. Walerian Żak – 26.V.1942 – 11.II.1943
 - kpt. pil. Franciszek Kornicki – 12.II.1943 – 03.III.1943
 - kpt. pil. Paweł Niemiec – 04.III.1943 – 18.V.1943
 - kpt. pil. Józef Żulikowski – 19.V.1943 – 20.III.1944
 - kpt. pil. Witold Retinger – 21.III.1944 – 16.XI.1944
 - kpt. pil. Karol Pniak – 17.XI.1944 – 30.VI.1945
 - kpt. pil. Ignacy Olszewski – 01.VII.1945 – 03.I.1947
 
Miejsca stacjonowania dywizjonu i jego wyposażenie :
 
- 09.IX.1940 – baza Squires Gate
- 12.IX.1940 – baza Speke – samoloty Hawker „Hurricane” Mk I
- 25.IX.1940 – baza Baginton – od 30.III.1941 samoloty Supermarine „Spitfire” Mk IA
- 01.VI.1941 – baza Chilbolton – od 14.V.1941 samoloty Supermarine „Spitfire” Mk IIA i Mk IIB
- 24.VI.1941 – baza Northolt – od 05.IX.1941 samoloty Supermarine „Spitfire” Mk VA i Mk VB
- 12.XII.1941 – baza Woodvale – od 12.I.1942 samoloty Supermarine „Spitfire” Mk IIA i Mk IIB
- 01.IV.1942 – baza Exeter – od 01.IV.1942 samoloty Supermarine „Spitfire” Mk VB i Mk VC
- 07.V.1942 – baza Hutton Cranswick
- 30.VIII.1942 – baza Feston
- 20.X.1942 – baza Northolt
- 29.IV.1943 – baza Church Fenton
- 05.VII.1943 – baza Hutton Cranswick
- 07.IX.1943 – baza Friston
- 21.IX.1943 – baza Feston – od 12.XI.1943 samoloty Supermarine „Spitfire” Mk IXC, Mk IXEB
- 08.III.1944 – baza Llanberd
- 15.III.1944 – baza Northolt
- 01.IV.1944 – baza Deanland
- 26.VI.1944 – baza Chailey
- 29.VI.1944 – baza Appledram
- 16.VII.1944 – baza Ford
- 03.VIII.1944 – baza Plumelot
- 06.VIII.1944 – baza Londiniere
- 10.IX.1944 – baza Lille
- 03.X.1944 – baza Deurne
- 11.X.1944 – baza St. Denise Westrem
- 14.I.1945 – baza Grimbergen – od 01.III.1945 samoloty Supermarine “Spitfire” LF Mk XVIE
- 09.III.1945 – baza Gilze Rijen
- 13.IV.1945 – baza Nordhorn
- 30.IV.1945 – baza Varrelbush
- 10.IX.1945 – baza Ahlhorn
 
 

© Copyright by www.jednostki-wojskowe.pl   Wszystkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie i publikowanie w całości oraz w części bez zgody autora zabronione. Wszystkie teksty, artykuły, fotografie, oraz pozostałe materiały zamieszczone na stronie www.jednostki-wojskowe.pl objęte są prawami autorskimi.

Please publish modules in offcanvas position.